האם גם אתם סובלים מדיכאון חורף? בואו לבדוק

יוסי ברויער 1 Comment on האם גם אתם סובלים מדיכאון חורף? בואו לבדוק
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יש אנשים שאוהבים את החורף. מחכים רק להיכנס למיטה עם ספר טוב ומשקה חם. להתכרבל בשמיכה כשבחוץ סוער וקר.

יש אנשים שכל טיפת גשם הופכת אותם למאושרים בעולם. אבל יש שלא! יש אחוז לא מבוטל של אנשים שהחורף מעורר בהם תחושת דכדוך. יש משהו עגמומי בגשם, ברטיבות, באפרוריות העננים, בחושך המוקדם היורד על העולם, ובקור המאט איכשהו את קצב החיים ומוריד את רמת האנרגיה והפעילות הפיזית והרגשית ומעורר תחושת עגמומיות וכבדות.

לכ 1% – 6% ישראלים עבורם החורף גורם לדיכאון קליני המצריך התערבות מקצועית. עבורם עוצמות העצב והדיכאון יגרמו גם למצב רוח קשה ומיואש, חוסר תפקוד , קשיים בחשיבה, שינויים משמעותיים בתאבון, הפרעות בשינה וחלילה יכולים להגיע עד מחשבות אובדניות. דכאון חורף (S.A.D. -Seasonal Affective depression) הינו סוג של דיכאון, המופיע בסתיו ובחורף, ונעלם באביב או בקיץ.

אחד ההסברים לדיכאון חורף הוא עלייתו של הורמון המלטונין בגוף בגלל מיעוט החשיפה לאור בחורף. הורמון המלטונין מופרש בזמן חשכה בלילה, ייצורו נפסק עם עלות השחר ורמתו גבוהה בעיקר בחורף, כאשר הימים מתקצרים או בארצות בהן אין אור יום, ורמתו נמוכה בחודשי הקיץ כשהימים מתארכים. כמויות גבוהות של מלטונין עלולות להוביל למצב דיכאון המלווה בחרדה, חוסר אנרגיה, חוסר חיוניות וחוסר אופטימיות.

הטיפולים המקובלים לסובלים מדיכאון חורף הם פסיכותרפיה, טיפול תרופתי וטיפול באור. בישראל המשופעת בקרני שמש מומלץ ליהנות מאורן וחמימותן בימות החורף. שאר ההמלצות הקיימות לטיפול בדיכאון טובות גם לדיכאון חורף, וגם למי שלא סובל כלל מדיכאון. מומלץ להקפיד עלפעילות גופנית, פעילויות חברתיות ולהמשיך לעשות את הדברים שאתם אוהבים לעשות, שגורמים לכם סיפוק ותורמים לכם בחיים.

בברכת חורף בריא ופעיל

——————————————————–

ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים -טיפול נפשי, זוגי והדרכת הורים. קליניקה באלעד ובירושלים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר, חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה להתקשרות 052-6346334



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 0

    מחכה כל שבוע לכתבות שלך!
    וכרגיל את לא מאכזבת. מקצועית רגישה ושנונה!
    תודה תודה, ריקי